بسمه تعالی

 

نمايشگاه اول- فرصتي براي تجربه

دکتر محمد کمالی

kamali@mkamali.com

 

((اولين نمايشگاه تجهيزات توانبخشي و وسايل كمكي ويژه معلولين )) هفته گذشته در سكوتي قابل تاُمل در تهران برگزار شد. بنظر مي رسد نكات زير قابل ذكر است اميد كه بهره بگيريم.

1- استفاده از وسايل كمك توانبخشي جزيي تفكيك ناپذير از برنامه توانبخشي افراد داراي معلوليت است. به شكلي كه تعريف توانبخشي آمده است. ((..... براي آماده سازي و بازگشت يا الحاق فرد معلول به جامعه، توانبخشي او را به وسايلي مجهز مي سازد تا بتوانند با استفاده از آن و باقيمانده توانمنيديهاي خود به بخوبي استفاده نمايند و يك زندگي عادي را از سر گيرد.))  كمتر گروهي از معلولين را مي توان يافت كه براي انجام يك توانبخشي موفق نيازمند استفاده از وسايل كمك توانبخشي نباشد. نوع معلوليت، شهرت آن و وضعيت باقيمانده توانايي هاي او از جمله مهمترين دلايل براي تعيين نوع وسيله كمك توانبخشي مي باشد كه ممكن است از يك وسيله ساده تا وسايل پيچيده را در برگيرد. از وسوي ديگر وجود بيماريهاي مزمن و عوارض فراواني كه براي افراد به صورت ناتواني به جاي مي گذارد باعث گرديده است تا بسياري از وسايل كمك توانبخشي نقش مهم در زندگي افراد عادي نيز پيدا كند. بنابراين لزوم استفاده از وسايل كمك توانبخشي براي بيماران و افراد داراي ناتواني و معلوليت ضرورتي امكان ناپذير است و به هيچ وجه جنبه تزئيني و لوكس نداشته بلكه جزيي از زندگي فرد معلول است.

2- در طي سالهاي اخير، پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي در طراحي و ساخت اين وسايل صورت گرفته است. در اين ميان ساده سازي، زيبايي، استحكام، سبكي و كارآيي بيشتر آن بشدت مطرح و مورد توجه قرار دارد. بنظر مي رسد همچون بسياري از زمينه هاي ديگر نه تنها در كار ساخت همپاي آنان حركت نكرده ايم بلكه در بسياري موارد امكان آشنايي و ديدار با اين امكانات براي متخصصين و نيز معلولان، جانبازان و خانواده هاي آن مقدور نبوده است. طرح و نمايش برخي وسايل در رسانه هاي جمعي از جمله صدا و سيما و روزنامه ها و مجلات، هميشه آه حسرتي بردل نيازمندان به اين وسايل و دست اندركاران تهيه آنان به همراه داشته است.

3- بنظر مي رسد برگزاري چنين نمايشگاهي با اهداف مهمي همچون ارائه آخرين پيشرفت ها در زمينه ساخت اين وسايل، نمايش توانمنديهاي صنعتگران داخلي، آشنايي معلولان و جانبازان ايراني با توليدات داخلي و ايجاد ذهنيتي مثبت در بازديدكنندگان نسبت به توان توليدي كشور در اين زمينه برگزار شده است. هرچند اين نمايشگاه عنوان  ـــــــــ ((بين المللي)) را هم يدك مي كشد، ليكن حضور تنها يك يا دو شركت آنهم بشكلي ناقص حداقل تامين يكي از اهداف نمايشگاه را با مشكل جدي مواجه كرد. از سوي ديگر اطلاع رساني برگزاري نمايشگاه آنقدر ضعيف بوده كه بسياري از دست اندركاران نيز تنها يك روز به نمايشگاه مانده و يا در روز افتتاميه و يا بعد از آن موضوع آگاه شدند. بنظر مي رسد حضور 25 تا 30 شركت داخلي هم از عدم برنامه ريزي صحيح و قتدان آمادگي شركت ها براي حضور در نمايشگاه بوده است بنابراين دومين هدف برگزاري هم با مشكل جدي مواجه است. اين عدم اطلاع رساني دقيقاً به هدف سوم كه حضور معلولان، جانبازان و خانواده ها آنان براي بازديد از نمايشگاه و آشنايي با وسايل و امكانات جديد مي باشد هم اشكال جدي دارد و آنرا تامين نكرده است. عدم حضور برخي سازمانهاي مهم در اين زمينه همچون سازمان آموزش و پرورش استثنائي، سازمان بهزيستي و نيز انجمنها و جوامع معلولين از جمله نقاط ضعف برگزاري نمايشگاه حاضر است.

4- بازار وسايل كمك توانبخشي در كشور هر چند نسبت به موضوعات ديگر، از گستردگي زيادي برخوردار نيست ليكن بنظر مي رسد حداقل از حجمي بالغ بر 150 ميليارد ريال برخوردار باشد كه همين بازار هم با بي توجي روبرو بوده است. توليدكنندگان داخلي با موانع مختلفي روبرو هستند كه شايسته مهمترين عامل، فقدان اعتماد براي سرمايه گذاري و نيز كمبود سرمايه باشد. ايجاد كارخانه، تامين مواد اوليه بويژه از خارج از كشور و نيز مواد داخلي نيازمند سرمايه گذاري مناسب است ميتواند زمان مشخص به مرحله سود دهي رسد. عدم وجود شناخت از بازار و ميزان مصرف شكل ديگري است كه بر عدم اعتمام براي سرمايه گذاري تاثيرگذار است. از سوي ديگر اكثريت استفاده كنندگان از وسايل كمك توانبخشي از اقشار ضعيف و كم درآمد جامعه هستند كه به طبع قادر به تامين هزينه هاي گران وسايل كمك توانبخشي- يكي از ويژگيهاي وسايل كمك توانبخشي گراني قيمت آنهاست- نخواهند بود. از سوي ديگر حجم اعتبارات دولتي براي خريد وسايل و تجهيزات دولتي هم ناكافي و با تشكلات هزينه كردن در بسيار موارد روبرو بوده است.

5- آنچه از دير من مي تواند با اهميت تلقي شود، آن كه بالاخره اين نمايشگاه كه حداقل بيش از 2 سال است صحبت از برگزاري آن مي شود برگزار گرديد تا فرصتي براي تجربه و ......... بدست دهد تا انشاءا... با برنامه ريزي و مديريتي منسجم همراه با وقت بيشتر در سال آتي نمايشگاهي گسترده تر و با حضور همه صنعت توانبخشي در ايران برگزار كرد. بديهي است همدلي و وفاق همه خدمتگزاران به معلولان و جانبازان مهمترين ركن براي دستيابي به چنين موفقيتي خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


webmaster@mkamali.com

حق کپی محفوظ است . نقل مطالب با ذکر ماخذ بلامانع است  

تغييرشکل صفحه 1/1/83