14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 32 2 1

  •  

    بسمه تعالي

     حضور کود ک معلول در خانواده - قسمت دهم

    کودک ناشنوا - قسمت پنجم

        دکتر محمد کمالی 

       بحث ما درقسمت نهم پيرامون سمعك به پايان رسيد و در اين قسمت با همكاري جناب آقاي محمدحسن ملايري عضو هيأت علمي دانشكده علوم توانبخشي پيرامون كاشت حلزوني سخن خواهيم گفت . توضيحات اين قسمت را به صورت پرسش و پاسخ ارائه مي كنيم ، انشاء مورد استفاده بهتري قرار گيرد.

    دربارهء كاشت حلزوني چه مي دانيد ؟

       كاشت حلزوني (Cochlear Implant) وسيله اي است كه احساس شنيدن را براي افراد مبتلا به كم شنوايي عميق فراهم مي كند. اين وسيله شامل گوشي تحريك كننده و آرايش الكترونيكي است كه از طريق عمل جراحي كاشت مي شوند ، ميكروفون ، پردازشگر گفتار و سيم پيچ انتقال دهنده از اجزاي خارجي آن مي باشند. در مواقعي كه از وسيله كاشت حلزوني استفاده نمي شود ، فرد استفاده كننده به راحتي مي تواند اجزاي خارجي آن را جدا كرده و بردارد .

    كاشت حلزوني با سمعك چه تفاوتي دارد؟

       سمعك نوعي پروتز خارجي است كه صدا را براي افراد استفاده كننده بلند مي كند. اما در برخي افراد دچار كم شنوايي ( به دليل آسيب سلولهاي مويي گوش داخلي) ،  بلندتر شده صدا ، سودمندي قابل توجهي در برندارد . در مورد اين افراد ، عصب شنوايي نسبتأ سالم است و استفاده از كاشت حلزوني كه از گوش داخلي عبور كرده و عصب شنوايي را مستقيمأ تحريك مي كند ، بسيار سومند است .

    كاشت حلزوني براي كدام دسته از كم شنوايان مناسب تر است ؟

       افراد مبتلا به كم شنوايي عميق كه از سلامت عمومي خوبي برخوردار باشند و انگيزه لازم و توقعات واقع بينانه نسبت به كاشته داشته باشند ، كانديد كاشت حلزوني هستند.

    كاشت حلزوني تا چه اندازه شنوايي را بهبود مي بخشد ؟

       اكثر افراد استفاده كننده از كاشت حلزوني قادر به كشف اصوات ملايم تا متوسط مي باشند و بسياري از آنها تمايز اصوات محيطي را مي آموزند. برخي از اين افراد مي توانند بدون استفاده از گفتار خواني (لب خواني) به واژه ها و جملات را درك كنند و بعضي نيز قادر به استفاده از تلفن مي باشند.

    روند انجام كاشت حلزوني چگونه است ؟

       پس از ارزيابي هاي اوليه توسط شنوايي شناس و متخصص گوش و حلق بيني ، جراحي كاشت حلزوني در شرايط بيهوشي عمومي انجام مي گيرد . اجزاي داخلي وسيله ، در گوش داخلي كاشت مي شود. پس از 4 تا 6 هفته استراحت ، اجزاي خارجي دستگاه كاشت حلزوني نصب شده و برنامه ريزي با تنظيم وسيله انجام مي شود سپس در طي جلسات آموزشي منظمي كه براي چند ماه به طول مي انجامد ، فرد استفاده كننده ، نحوه استفاده از وسيله و تغيير اصوات شنيده شده را مي آموزد. در طي اين جلسات ، براي توسعه مهارت گوش دادن و گفتار خواني (لب خواني ) توسط فرد ، تلاش مي شود .

    عوامل مهم در كاشت حلزوني كدامند ؟ 

       حداقل سن ، براي انجام كاشت حلزوني 2 سال ذكر شده است . البته در سالهاي اخير انجام آن در سنين پائين تر هم گزارش و توصيه شده است . اين كودكان بايد روزانه ، به طور مداوم در معرض تحريكات شنوايي قرار گيرند. به عبارت ديگر ، كسب نتايج موفقيت آميز از كاشت ، لزوم ارائه مشاوره و اطلاعات لازم به خانواده و بهره مندي از برنامه هاي آموزشي منظم را ايجاب مي كند. بدين منظور حضور كودك و خانواده در كنار مشاركت فعال مربيان ، معلمين و ساير افرادي كه با كودك در ارتباط هستند ، ضروري است .

       در قسمت يازدهم با بحث پيرامون روش هاي آموزشي براي كودكان كم شنوا بحث پيرامون كودكان ناشنوا را به پايان خواهيم برد.

                        

     قسمت يازدهم

     

 

        بازگشت به صفه اصلی